Peran Pendidikan Agama Islam dalam mencegah Radikalisasi di kalangan remaja melalui pendekatan edukatif dan preventif

Winda Winda

Abstract


Radicalization among teenagers is a serious challenge that can threaten social stability and national security. Islamic religious education plays a strategic role in preventing radicalization through educational and preventive approaches. The educational approach involves instilling moderate, tolerant, and rahmatan lil ‘alamin Islamic values in school curricula and community settings. Meanwhile, the preventive approach focuses on character development, enhancing digital literacy to counter extremist propaganda, and actively involving teachers, parents, and religious leaders in guiding teenagers. By combining these approaches, Islamic religious education serves as a key defense in shaping critical, inclusive, and balanced mindsets among teenagers, preventing them from being easily influenced by radical ideologies

Full Text:

PDF

References


Achmad, I. (2017). Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Preventif Radikalisasi. Jurnal Keislaman Indonesia, 12(1), 33-48.

Ali, S. (2018). Mencegah Ekstremisme melalui Pendidikan: Pendekatan Edukatif dalam Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Islam.

Arifin, R. (2019). Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam dalam Konteks Global. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Fauzi, M. (2020). Radikalisasi Remaja dan Peran Pendidikan Islam: Studi Kasus di Pesantren Modern. Jurnal Studi Islam, 15(3), 105-120.

Hasyim, M. (2019). Strategi Preventif dalam Pendidikan Agama Islam untuk Menanggulangi Radikalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 45-59.

Ismail, A., & Rahman, H. (2018). Peran Literasi Digital dalam Mencegah Radikalisasi: Perspektif Pendidikan Agama Islam. Jurnal Komunikasi Islam, 10(4), 78-92.

Karim, A. (2021). Membangun Karakter Remaja Melalui Pendidikan Agama Islam: Upaya Preventif Terhadap Radikalisasi. Jakarta: Pustaka Pendidikan.

Mahmud, F. (2020). Pendidikan Agama Islam dan Tantangan Era Digital dalam Mencegah Radikalisasi. Jurnal Sosial dan Budaya Islam, 8(1), 12-27.

Nurdin, S. (2017). Pendekatan Edukatif dan Preventif dalam Pendidikan Agama Islam untuk Menangkal Ideologi Radikal. Jurnal Ilmu Agama, 9(2), 56-70.

Yusuf, R. (2018). Peran Guru dan Orang Tua dalam Pendidikan Preventif terhadap Radikalisasi Remaja. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 88-101.

Zainuddin, M. (2018). Pendekatan Interdisipliner dalam Pendidikan Islam untuk Mencegah Radikalisasi. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 6(2), 32-45.

Firdaus, I. (2019). Model Pembelajaran Inklusif dalam Pendidikan Agama Islam untuk Mencegah Radikalisasi Remaja. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(3), 97-112.

Adisasmito, P. (2021). Pendekatan Edukatif dalam Pendidikan Islam: Upaya Preventif terhadap Ekstremisme Remaja. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 15-29.

Nurdin, S. (2022). Membangun Karakter Remaja melalui Pendidikan Agama Islam: Strategi Edukatif dan Preventif. Jurnal Inovasi Pendidikan, 14(2), 40-55.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.