Analisis faktor - faktor yang mempengaruhi minat siswa terhadap mata Pelajaran Agama Islam
Abstract
Abstract
Students' interest in Islamic Religious Education (PAI) is a crucial factor in the success of the learning process. This study aims to analyze the factors influencing students' interest in PAI using the library research method. Data sources were obtained from various literature, such as books, journals, and previous relevant studies. The analysis results indicate that students' interest in PAI is influenced by several key factors, including teaching methods, learning environment, parental roles, and the relevance of the material to daily life. Teachers who use innovative and interactive teaching methods tend to increase students' interest. Additionally, parental support in providing religious understanding at home and a conducive school environment also contribute to enhancing students' learning enthusiasm. By understanding these factors, PAI teaching strategies can be better adapted to improve student engagement abd enthusiasm.
Full Text:
PDFReferences
Abu al- hasan, A.-M. . 9. Al-Mawardi, Abu al-Hasan. Al-Ahkam As-Sultaniyyah (Hukum dan Tata Negara Islam). Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 2000.
Abu Bakar, A.-J. . 11. Al-Jassas, Abu Bakar. Ahkam al-Qur’an (Hukum-Hukum dalam Al-Qur’an). Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1992.
Al-Qur’an Surah Yusuf. . 111 – tentang pelajaran dari kisah-kisah terdahulu.
Asfiati, A. . Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berorientasi pada Pengembangan Kurikulum 2013, (Bandung: Citapustaka Media, 2014), hlm.42.
Aunul Ma’bud, A. R. M. U. . (Syarah Sunan Abi Daud), (Libanon: Darul Fikr, 1979), hlm. 161.
Azhar, A. . Media Pembelajaran (Jakarta: Rajawali Pers, 2013), 102.
Damayanti, A. . Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar peserta didik mata pelajaran ekonomi kelas X SMAN 2 Tulang Bawang Tengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 102. (2022).
Decy, Edward, R., Richard. . Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness (New York: Guilford Press, 2017), 203.
Dkk, S. . Psikologi Pendidikan (Yogyakarta: UNY Press, 2014), 112.
Gumanti, D. . ). Faktor-faktor mempengaruhi minat belajar siswa mengikuti pembelajaran tatap muka masa pandemi Covid-19 mata pelajaran ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12. ( 2023 ).
Hamzah B, U. . Teori Motivasi dan Pengukurannya (Jakarta: Bumi Aksara, 2016), 45.
Harun. . Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2005.
Hasan Ibrahim. . Sejarah Islam dari Masa Nabi hingga Masa Kini. Jakarta: Gema Insani, 2005.
Ihya ulumuddin. . (Kebangkitan Ilmu-Ilmu Agama). Beirut: Dar al-Fikr, 2000.
Imam. (t.t.-a). Shahih Al-Bukhari. Riyadh: Darussalam, 1997.
Imam. (t.t.-b). Shahih Muslim. Riyadh: Darussalam, 1998.
Jalaluddin, J. . Teologi Pendidikan, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002), hlm. 92.
Jhon W, S. . Educational Psychology (New York: McGraw-Hill, 2018), 135.
Jurnal Pendidikan Islam. (t.t.-a). “Peran Al-Qur’an dan Hadis dalam Pendidikan Islam”, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Vol. 15, No. 1, 2022.
Jurnal Pendidikan Islam, J. P. I. (t.t.-b). “Pendidikan Akidah dalam Perspektif Al-Qur’an dan Hadis”, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Vol. 17, No. 2, 2023.
Jurnal Pendidikan Islam, J. P. I. (t.t.-c). “Peran Al-Qur’an dan Hadis dalam Pendidikan Islam”, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Vol. 15, No. 1, 2022.
Jurnal Pendidikan Islam, J. P. I. (t.t.-d). “Peran Syariah dalam Pembentukan Karakter Muslim,” UIN Sunan Kalijaga, Vol. 18, No. 3, 2022.
Jurnal Pendidikan Islam, J. P. I., Jurnal Pendidikan Islam. (t.t.-e). “Peran Akhlak dalam Pendidikan Karakter Muslim,” UIN Sunan Kalijaga, Vol. 20, No. 2, 2023.
Mazhab alquran Depag RI, T. P. P. . Al-Qur’an dan Terjemahnya (Semarang: Toha Putra, 1989), hlm 1045.
Muhaimin, M. (t.t.-a). Paradigma Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002), hlm. 76. 33Ibid., hlm. 78.
Muhaimin, M. (t.t.-b). Paradigma Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002), hlm. 78.
Muhaimin, M. (t.t.-c). Paradigma Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002), hlm. 78—80.
Muhaimin, M. (t.t.-d). Paradigma Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002), hlm. 80.
Muhammad Mutawalli. . Akidah Islam dalam Perspektif Al-Qur’an dan Sunnah. Jakarta: Pustaka Amani, 2016.
Mukhtar, khtar. . Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: CV Misaka Galiza,.
Mzhab Alquran depag RI, T. P. pentashihan. . Al-Qur’an dan Terjemahnya (Semarang: Toha Putra, 1989), hlm 862.
Nor Aly, H. . Op.,Cit, hlm. 53-54.
Oemar, H. . Proses Belajar Mengajar (Jakarta: Bumi Aksara, 2012), 89.
purwanto, M. N. (t.t.-a). psikologi pendidikan (Bandung: Remaja Rosdakarya, 1990 ).
purwanto, M. N. (t.t.-b). psikologi Pendidikan (Bandung: Remaja Rosdakarya, 1990) hlm 102.
Pusat Bahasa, T. P. K. amus. . Kamus Besar Bahasa Indonesia (Jakarta: Baalai pustaka, 2001),, hlm 744.
R, H. (t.t.-a). Peran Guru dalam Pendidikan Agama Islam (Bandung: Alfabeta, 2015), 91.
R, H. (t.t.-b). Pola Asuh Orang Tua dan Pengaruhnya terhadap Minat Belajar Siswa (Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2017), 58.
sardiman, sardiman. . Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (Jakarta: Rajawali Pers, 2012), 76.
Shafiyurrahman. . Sirah Nabawiyah: Ar-Rahiq al-Makhtum. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 2000.
slameto, slameto. . Belajar dan faktor—Faktor yang mempengaruhinya (jakarta: Rineka Cipta 2010), 32.
Sukri, et al 2023. . Peran orang tua dalam menumbuhkan minat belajar anak pada mata pelajaran akidah akhlak di MIS Farida Aryani Kota Makassar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan, 50. ( 2023 ).
Syah, M. . Psikologi Belajar, (Jakarta: Rajawali Pers, 2013), hlm. 147.
Tafsir, A. . Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004), hlm. 49.
Tahzib, I. M. . 12. Ibn Miskawaih. Tahzib al-Akhlaq (Penyucian Akhlak). Kairo: Dar al-Ma’arif, 1999.
Thomas. . Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility (New York: Bantam Books, 2012), 67.
Tim Pelaksana Pentashihan Mazhab Alqur.an, T. P. P. M. A. . Mazhab Alqur’an Depag RI, Op.,Cit, hlm. 567.
Yahdi, M. . Pembelajaran dengan memperhatikan aspek kejiwaan. Jurnal UIN Alauddin, 10. ( 2020 ).
Yuliana, P. N. . Peran orang tua dalam meningkatkan minat belajar anak. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 335. (2023).
Yusuf, samsul. . Psikologi Belajar Agama (Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2003), hlm 10.
Yusuf, A.-Q. . 8. Al-Qaradhawi, Yusuf. Fiqh al-Awlawiyyat: Prioritas dalam Syariah Islam. Jakarta: Gema Insani, 2001.
Zuhri, S. (t.t.-a). Metodologi Pengajaran Agama, (Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Wali songo Semarang bekerja sama dengan pustaka belajar, 1999), hlm. 4.
Zuhri, S. (t.t.-b). Metodologi Pengajaran Agama, (Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Wali songo Semarang bekerja sama dengan pustaka belajar, 1999), hlm. 5.
Zuhri, S. (t.t.-c). Metodologi Pengajaran Agama, (Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Wali songo Semarang bekerja sama dengan pustaka belajar, 1999), hlm. 6.
Zuhri, S. (t.t.-d). Metodologi Pengajaran Agama, (Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Wali songo Semarang bekerja sama dengan pustaka belajar, 1999), hlm. 13.
Refbacks
- There are currently no refbacks.