Evaluasi Implementasi Teori Pendidikan Islam dalam Praktik Pembelajaran Agama Islam di Sekolah-sekolah

Andy Muliani

Abstract


This study aims to evaluate the extent to which Islamic education theory has been implemented in the practice of Islamic Religious Education (IRE) in schools. The main focus of this research is to identify the alignment between Islamic education theory which includes goals, methods, content, and the role of educators and the actual teaching practices in the classroom. A qualitative approach was used with data collection techniques such as observation, in-depth interviews with IRE teachers, and document analysis of teaching materials. The results of the study show that although teachers generally understand the basic concepts of Islamic education theory, its implementation has not been optimal. This is due to several factors, such as time constraints, pressure from the national curriculum, and a lack of pedagogical training based on Islamic values. In conclusion, there is a gap between theory and practice in IRE teaching in schools, thus requiring strategic efforts to strengthen the integration of Islamic values in the learning process more thoroughly and applicably.

Full Text:

PDF

References


Admin, A., & S, M. A. Y. (2017). PEMIKIRAN SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS TENTANG PENDIDIKAN ISLAM. Tamaddun : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keagamaan, 1–29. https://doi.org/10.30587/tamaddun.v0i0.65

Arifin, M. S. (2023). PERAN GURU PAI DAN ORANG TUA DALAM MENGEMBANGKAN SIKAP SPIRITUAL PESERTA DIDIK. El-FAKHRU, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.46870/elfakhru.v2i2.360

Arlina, A., Arlina, R., Anggraini, N., Maulana, A. A., & Rahmaini, S. (2021). Persepsi Mahasiswa Sebagai Calon Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Menghadapi Tantangan Era Digital (Studi Pada Mahasiswa Program Studi PAI UIN Sumatera Utara). Asatiza: Jurnal Pendidikan. http://repository.uinsu.ac.id/18953/

Arwitaningsih, R. P., Dewi, B. F., Rahmawati, E. M., & Khuriyah, K. (2023). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Ranah Rumpun Mata Pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Dasar Islam Terpadu Al Hadi Mojolaban Sukoharjo. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.69896/modeling.v10i2.1752

Dodi, L. (2018). Nilai Spiritualitas Sayyed Hossein Nasr dalam Manajemen Pendidikan Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.26594/dirasat.v4i1.1198

Halik, A. (2016). Paradigma Pendidikan Islam dalam Transformasi Sistem Kepercayaan Tradisional. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, XIV(2), Article 2.

Khomsinnudin, K., Pangeran, G. B., Tamyiz, A., Wulandari, C. E., & Firdaus, F. A. (2024). Modernitas dan Lokalitas: Membangun Pendidikan Islam Berkelanjutan. Journal of Education Research, 5(4), 4418–4428. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1523

KURIKULUM 2013 DAN ARAH BARU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM | INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan. (2018). https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/insania/article/view/464

Maisyanah, M., Syafa’ah, N., & Fatmawati, S. (2020). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK AKHLAKUL KARIMAH PESERTA DIDIK. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 15–30. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i01.328

Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), Article 1.

Object, object. (n.d.). PRINSIP-PRINSIP METODE PENDIDIKAN ISLAM DALAM ALQURAN. Retrieved May 6, 2025, from https://core.ac.uk/reader/236391060

Sawaluddin, S. (2018). Konsep Evaluasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1), 39–52. https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(1).1775

Setiawan, S. A. (2024). TANTANGAN GURU PAI MENGIMPLEMENTASIKAN KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Jurnal Inovasi Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah (JIPMI), 3(1), Article 1.

Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), Article 2. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882

Syahid, N. (2024). Konsep Pendidikan Holistik dalam Filsafat Pendidikan Islam: Studi atas Pengembangan Konsep Pendidikan yang Berbasis pada Akal, Hati, dan Fisik. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.69896/modeling.v11i1.2535

Tripitasari, D. (2024). Peran Manajemen Pendidikan Islam dalam Mempersiapkan Generasi Muslim di Era Society 5.0. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.51214/bip.v4i3.1167

Urgensi Pendidikan Agama Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional | JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. (n.d.). Retrieved May 5, 2025, from http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id/jiip/index.php/JIIP/article/view/1474

Yuliani, W. (2018). METODE PENELITIAN DESKRIPTIF KUALITATIF DALAM PERSPEKTIF BIMBINGAN DAN KONSELING. Quanta : Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.22460/q.v2i2p83-91.1641

Zazkia, S. A., & Hamami, T. (2021). EVALUASI KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI TENGAH DINAMIKA POLITIK PENDIDIKAN DI INDONESIA. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 82–93. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.524


Refbacks

  • There are currently no refbacks.