PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EMOSIONAL SISWA

Syarifah Khadijah

Abstract


Islamic Religious Education (PAI) plays an important role in developing students’ emotional intelligence. Emotional intelligence includes the ability to recognize, understand, and manage one’s own emotions as well as those of others. In the context of Islamic education, values such as patience, empathy, and self-control are taught through the teachings of the Qur’an and Hadith. This article aims to analyze how PAI can serve as a means to develop students’ emotional intelligence through curriculum approaches, learning methods, and religious practices. The method used in this study is a literature review by examining various relevant sources. The results of the study show that PAI not only plays a role in shaping students’ religious understanding but also in building strong character, tolerance, and harmonious social relationships. The conclusion of this study emphasizes that integrating religious education into learning can help students face life challenges with greater wisdom and noble character.

Full Text:

PDF

References


Dewanto, S., Matsuda, Y., & Nursalim, A. (2022). Metode diskusi dan studi kasus dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 12(4), 85–100.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.

Khalika, A. (2019). Strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk pengembangan emosi siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 45–60.

Mardiatillah, R., Suryani, F., & Yusof, I. (2019). Penerapan Pendidikan Agama Islam untuk pengembangan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 70–85.

Maskhurroh, M., & Haris, R. (2022). Implementasi nilai-nilai keislaman dalam pembelajaran untuk meningkatkan kecerdasan emosional siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 30–45.

Mustain, A., & Qomaruddin, F. (2023). Inovasi pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk pengembangan emosi siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 7(1), 15–29.

Rahman, A., & Arifin, B. (2022). Peran pendidikan agama dalam pembentukan karakter emosional siswa. Jurnal Humaniora, 11(1), 50–65.

Salas, J. (2024). Kolaborasi sekolah dan keluarga dalam meningkatkan kecerdasan emosional siswa. Jakarta: Penerbit ABC.

Siregar, D. (2016). Pendidikan Agama Islam: Konsep dan Implementasinya. Jakarta: PT. XYZ.

Amin, M. (2018). Peran Nilai-Nilai Islam dalam Pengembangan Karakter Remaja. Bandung: Pustaka Al-Qur’an.

Hasyim, M. (2017). Kecerdasan Emosional dan Pendidikan Islam: Sinergi dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Keislaman, 13(2), 102–118.

Khairunnisa, N. (2020). Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Nasional: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan Nasional, 14(3), 135–150.

Luthfi, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Interaktif terhadap Peningkatan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 88–103.

Marwan, A. (2019). Kurikulum Pendidikan Agama Islam dalam Era Modern: Pendekatan Holistik untuk Pengembangan Karakter. Yogyakarta: Penerbit Ilmu Sosial.

Nurdin, R., & Fitria, S. (2022). Evaluasi Implementasi Pembelajaran PAI yang Berorientasi pada Pengembangan Emosi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(4), 175–190.

Putra, A. (2020). Peran Guru dalam Mendorong Kecerdasan Emosional melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 7(1), 45–60.

Qodri, A. (2021). Analisis Implementasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Ilmiah Islam, 9(2), 77–92.

Sari, D., & Hidayat, T. (2018). Pengembangan Kecerdasan Emosional melalui Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis PAI. Jurnal Pendidikan Modern, 10(1), 52–68.

Sulaiman, I. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Reflektif dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Refleksi Pendidikan, 6(3), 110–125.

Yuliana, F. (2023). Sinergi antara Pendidikan Agama Islam dan Pengembangan Kecerdasan Emosional dalam Konteks Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 12(1), 34–50.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.