Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Peningkatan Nilai Akademik Siswa dalam Konteks Pendidikan Agama Islam di Sekolah

Zainuddin Syahbana

Abstract


This study explores the correlation between learning motivation and improvement in students' academic grades in the context of Islamic Religious Education (PAI). A longitudinal study was conducted on 100 students over two semesters. Results showed a strong correlation between changes in motivation scores (r=0.72) and changes in final grades (p<0.01). The greater the increase in motivation, the greater the improvement in grades. It is concluded that sustained motivational interventions are effective in supporting academic improvement in the medium term

Full Text:

PDF

References


Arifin, Muzayyin. (2008). Kapita Selekta Pendidikan Islam . Jakarta: Bumi Aksara, https://books.google.com/books/about/Kapita_selekta_pendidikan.html?id=dEsaAAAAIAAJ.

Majid, Abdul, & Andayani, Dian. (2006). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi . Bandung: PT Remaja Rosdakarya, https://openlibrary.org/books/OL31620986M/Pendidikan_agama_Islam_berbasis_kompetensi.

APAI PAI – jurnal, diakses pada 1997 melalui academia.edu pada tanggal 1 April 2025 pukul 15:44. https://www.academia.edu/97790114/PENGEMBANGAN_JURNAL_PAI_SEBAGAI_JURNAL_TERAKREDITASI_DAN_PEMANFAATANNYA_SEBAGAI_SUMBER_BELAJAR_Studi_Jurnal_PAI_UIN_Sunan_Kalijaga_Yogyakarta_.

Adhim, A. Al. (2016). Al-Qur’an sebagai Sumber Hukum. Jepe Press Media Utama. https://books.google.com/books/about/Al_Quran_sebagai_sumber_hukum.html?id=ovvrDwAAQBAJ.

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095.

Elihami, T. Syahid Abdullah. (2018). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Pribadi yang Islami . Jurnal Pendidikan, http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=884356&val=13953&title=PENERAPAN%20PEMBELAJARAN%20PENDIDIKAN%20AGAMA%20ISLAM%20DALAM%20MEMBENTUK%20KARAKTER%20PRIBADI%20YANG%20ISLAMI.

Huang, Z., Li, W., & Hui, P. (2015). Ubii: Towards seamless interaction between digital and Physical worlds. MM 2015 – Proceedings of the 2015 ACM Multimedia , https://doi.org/10.1145/2733373.2806266.

Halimatussa’diyah. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Multikultural. CV. Jakad Media Publshing. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=9tvoDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Halimatussa%E2%80%99diyah.+(2020).+Nilai-Nilai+Pendidikan+Agama+Islam+Multikultural.+CV.+Jakad+Media+Publshing.+&ots=QF1tkj4ed-&sig=ORWQQ9zcVtZtJ0Iby0DoF7QCqHQ.

Kumara, A., Virnanda, A., Azmi, L. S., & Auliani, R. R. (2019). Implementasi ilmu Pengetahuan dalam perspektif Al- Quran sebagai upaya menghadapi tantangan Zaman. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, https://al-fkar.com/index.php/Afkar_Journal/issue%0A/view/4.

Khairi, & dkk. (2021). Pendidikan Agama Islam dalam Nilai Moral dan Etika Kebidanan. Cipta Media Nusantara. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=ik5NEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR3&dq=Khairi,+%26+dkk.+(2021).+Pendidikan+Agama+Islam+dalam+Nilai+Moral+dan+Etika+Kebidanan.+Cipta+Media+Nusantara.++Cantumkan+link+referensi&ots=VT0IEI6Kp2&sig=1ZQmezlWiP4nVkXTqyVDWGXnN2s.

Kambali, K., Ayunina, I., & Mujani, A. (2019). Tujuan Pendidikan Islam Dalam Membangun Karater Siswa Di Era Digital (Studi Analisis Pemikiran Pendidikan Islam Abuddin Nata). Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v6i1.106.

LPMQ. (2021). Al-Qur’an Kemenag online. https://quran.kemenag.go.id.

Lestariningsih, N., Mulyono, Y., & Ayatusa’adah, A. (2018). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Kurikulum Dan Perkuliahan Program Studi Tadris Biologi. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, https://doi.org/10.23971/eds.v5i2.763.

Man, N. D., Puji, T. I. Z. T., & Mohamad, S. (2018). Menangani Keruntuhan Akhlak Masa Kini Menurut Islam. Jurnal Al-Turath, https://journalarticle.ukm.my/15742/1/62-138-1-PB.pdf.

Mahfud, M. (2018). Mengenal Ontologi, Epistemologi, Aksiologi Dalam Pendidikan Islam. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, https://doi.org/10.37348/cendekia.v4i1.58.

Mansir, F. (2020). Diskursus Sains dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dan Madrasah Era Digital. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, https://doi.org/10.37329/kamaya.v3i2.437.

Purwanto, A. (2015). Ayat-ayat Semesta Sisi-sisi al-Quran yang Terlupakan. Mizan. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=w8QqCQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR7&dq=Purwanto,+A.+(2015).+Ayat-ayat+Semesta+Sisi-sisi+al-Quran+yang+Terlupakan.+Mizan.&ots=XdyzNYJNnQ&sig=1IKJAZLbef0teB8ZYSm8MioziXs.

Suryana, D., Yulia, R., & Safrizal, S. (2021). Content Analysis of Al-Qur’an Science Integration in Children’S Animated Serial of Riko the Series on Hujan’S Episode. Ta’dib, https://doi.org/10.31958/jt.v24i1.2808.

Sarwi. (2018). Integrasi Sains Islami Bidang Pendidikan Membentuk Karakter Positif Di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika Fitk Unsiq, https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/semnaspf/article/view/116.

Strathern, P. (2003). Crick, Watson & DNA. Erlangga. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=pUovTb0Am2kC&oi=fnd&pg=PA1&dq=Strathern,+P.+(2003).+Crick,+Watson+%26+DNA.+Erlangga.&ots=DsAiUAAqD9&sig=K3DtqplRBVEWRs9J6gP7YOqcxzg.

Septianingtiyas, N. (2020). Konsep Dasar Sains 1. Lakeisha. https://journal.uinsi.ac.id/index.php/SAJIE/article/view/4102.

Simartama, J. Dkk. (2021). Pengantar Teknologi Informasi. Yayasan Kita Menulis. https://rie.binadarma.ac.id/file/book/pengantar-teknologi-informasi-1639031779.pdf.

Salahuddin, Anas. (2011). Filsafat Pendidikan . Bandung: Pustaka Setia, https://shopee.co.id/Buku-Filsafat-Pendidikan-Anas-Salahuddin-H.A.Tafsir-i.67729870.5362014101.

Tarigan, P. B. (2018). Pendidikan Karakter Dalam Al Qur’an Pada Kalangan Remaja Di Era Digital. Journal of Chemical Information and Modeling, https://www.ejournal.stiqwalisongo.ac.id/index.php/albayan/article/view/37.

Yusrianto, E. (2001). Difusi Inovasi Pendidikan Melalui Penataan Ingkungan Belajar Yang Mempengaruhi Keimanan Dan Ketagwaan. Al-Fikra, https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/al-fikra/article/view/3695.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.