Evaluasi Strategi Pengajaran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi dan Modernisasi di Lingkungan Sekolah

Muhammad Rifani

Abstract


Islamic Education (PAI) aims to develop moral and spiritual values in Muslims, despite the challenges posed by modernization and globalization. PAI helps individuals understand moral concepts and internalize them in everyday life. Global media and the information age influence students' perceptions of PAI. A comprehensive evaluation of PAI strategies is essential to ensure students have a strong understanding of Islam and its application in complex modern life. This approach encourages innovative approaches that make PAI relevant and useful to students in today's world. This study uses a quantitative research method by collecting data from various relevant literature, such as books, articles, and dissertations related to Islamic education in Indonesia. The data is analyzed qualitatively to understand the contribution of Islamic education in shaping students' characters and the challenges faced in implementing Islamic education in the global world. Islamic education plays an important role in shaping students' characters, especially in facing the complex challenges of globalization

Full Text:

PDF

References


Amaliah, N. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Penguatan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Ekstrakurikuler, 3(2), 78–88.

Anwar, M. (2021). Pendidikan Islam dalam Menanamkan Karakter dan Moralitas Siswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam, 15(3), 78–90.

Dewi, S. (2019). Pengembangan Materi Ajar Berbasis Karakter dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 45–58.

Fitria, I. (2019). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kurikulum, 7(1), 32–45.

Hasan, M. S., & Azizah, M. (2020). Strategi Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqo dalam Menghadapi Tantangan Modernisasi. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 15–28. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v4i1.

Hasan, R. (2019). Pendidikan Agama Islam dan Tantangan Globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 8(3), 112–125.

Hidayat, N. (2015). Peran Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Di Era Global. In el-Tarbawi (Vol. 8, Issue 2). Jurnal El-Tarbawi. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss2.art2

Hidayatullah, F. (2020). Peran Pendidikan Agama dalam Membangun Karakter Berbasis Nilai-Nilai Islam di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Karakter, 7(2), 99–112.

Hoktaviandri, H., & Mislaini, M. (2020). Pentingnya Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Di Sekolah. Jurnal Kawakib, 1(1), 13–22. https://doi.org/10.24036/kwkib.v1i1.9

Jaelani, J. (2022). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. In Jurnal Indonesia Sosial Sains (Vol. 3, Issue 05). Jurnal Al-Ulum. https://doi.org/10.59141/jiss.v3i05.596

Khotimah, N., & Muslimah, M. (2023). Globalisasi dan Implikasinya bagi Inovasi Pendidikan Islam. In Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan (Vol. 11, Issue 1). Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.700

Mardinal Tarigan, Zinni Zelda Muniroh, Putri Nadila Lasei, & Safirah Irda Zatayumni. (2024). Pendidikan islam di Era globalisasi. In Jurnal Dirosah Islamiyah (Vol. 6, Issue 3). Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.47467/jdi.v6i3.2367

Maulana, A. (2020). Pendidikan Islam dalam Membentuk Generasi Berakhlak Mulia di Tengah Arus Modernisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 55–67.

Mia, M., Maulana, M. F., Audia, A., & Zahrouddin, M. A. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam (Pai) Dalam Mencegah Timbulnya Juvenile Deliquency. In Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama (Vol. 21, Issue 1). Jurnal Aplikasia Ilmu-ilmu Agama. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v21i1.2110

Mulyana, A. (2018). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 112–128.

Nurdin, I., & Anwar, C. (2020). Pengaruh Pendidikan Agama Islam terhadap Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 235-247.

Nurhadi, M. (2021). Pentingnya Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi. Jurnal Kurikulum Pendidikan Islam, 10(2), 35–47.

Rahman, T. (2020a). Peran Guru dalam Mengintegrasikan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Guru Dan Pendidikan, 7(4), 99–110.

Rahman, T. (2020b). Peran Guru dalam PPK Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Guru Dan Pendidikan, 7(4), 99–110.

Rijal, S. (2018). Problematika Pendidikan Islam Di Era Globalisasi. In Al-Ulum : Jurnal Penelitian dan Pemikiran Ke Islaman (Vol. 5, Issue 1). Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Keagamaan. https://doi.org/10.31102/alulum.5.1.2018.101-112

Sakinah, A., & Irawan, D. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Pada Perkembangan Zaman Di Era Globalisasi. In Jurnal Pendidikan Indonesia (Vol. 1, Issue 2). Jurnal Intelek Insan Cendikia.

Setyawati, Y., Septiani, Q., Ningrum, R. A., & Hidayah, R. (2021). Imbas Negatif Globalisasi Terhadap Pendidikan Di Indonesia. In Jurnal Kewarganegaraan (Vol. 5, Issue 2). Jurnal Kewarganegaraan. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1530

Sholeh, A. (2019). Integrasi Pendidikan Agama dan Karakter di Era Globalisasi: Tantangan dan Solusi. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 45–58.

Syamsuddin, M. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 23–35.

Zuhdi, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Karakter dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 56–67.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.