Effective Islamic Education Learning Methods in Raising Students' Religious Awareness

Khairul Ashabil Amin

Abstract


This study aims to analyze effective Islamic Education learning methods in fostering students' religious awareness. Islamic education plays a crucial role in shaping students' character and morals, particularly in enhancing their understanding of religious teachings. Various learning methods, such as lectures, discussions, question-and-answer sessions, and activity-based approaches, can be used to create an environment that supports the instilling of religious values. Through this research, it was found that more interactive methods, such as group discussions and religion-based projects, are more effective in increasing students' religious awareness compared to monological methods. Therefore, the application of varied methods that are relevant to students' life contexts is key to improving the quality of Islamic Education learning.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, D. (2010). Metode Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ali, M. (2011). Pendidikan Agama Islam: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Anwar, M. (2015). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Azra, A. (2012). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernitas. Jakarta: Prenada Media.

Djamaluddin, M. (2016). Metode Pengajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jakarta: Kencana.

Hamzah, A. (2014). Metode Pembelajaran yang Efektif dalam Pendidikan Islam. Surabaya: Unesa University Press.

Hidayat, A. (2013). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang Berbasis Nilai. Jakarta: Prenamedia Group.

Huda, M. (2014). Teori Pembelajaran dan Aplikasinya dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pendidikan Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. (2013). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurdin, N. (2014). Metode Pembelajaran Islam di Sekolah. Jakarta: Kencana.

Rahmat, J. (2010). Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Modern. Bandung: Alfabeta.

Rijal, S. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Kencana.

Sari, M. (2011). Pengembangan Metode Pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Suyadi, M. (2013). Metode Pembelajaran Pendidikan Islam di Era Globalisasi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Tan, Y. L. (2012). Islamic Education in Contemporary Society. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Wahyudi, A. (2016). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik Pembelajaran. Malang: UMM Press.

Wibowo, S. (2015). Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal. Surabaya: Pustaka Pelajar.

Zainuddin, Z. (2011). Konstruksi Pembelajaran Agama Islam yang Efektif di Sekolah. Jakarta: PT Indeks.

Alimuddin, M. (2017). Pembelajaran Agama Islam yang Menginspirasi. Yogyakarta: Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Islam.

Fathurrahman, F. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah. Bandung: PT Alfabeta.

Ibrahim, M. (2014). Implementasi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. Surabaya: Kencana.

Ilahi, H. (2016). Pendekatan Pembelajaran dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kencana.

Iskandar, H. (2015). Pendidikan Agama Islam untuk Membangun Karakter Siswa. Bandung: Rosda.

Kamal, Z. (2011). Meningkatkan Kesadaran Agama Melalui Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Setia.

Manan, M. (2015). Pembelajaran Islam di Madrasah: Teori dan Praktik. Malang: UMM Press.

Muhyiddin, M. (2013). Metode Pembelajaran Berbasis Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Purwanto, E. (2017). Relevansi Metode Pembelajaran Islam dengan Kebutuhan Siswa. Jakarta: Alfabeta.

Saleh, A. (2019). Evaluasi Pembelajaran Agama Islam di Sekolah. Bandung: Alfabeta.

Suhartono, S. (2014). Metode Pendidikan Islam yang Efektif dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Yogyakarta: Media Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.