Studi tentang Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak dalam Pendidikan Agama Islam

Muhammad Sapran

Abstract


This study explores the application of the multiple intelligences-based learning method in Islamic Religious Education (PAI) to address the limitations of traditional approaches that tend to inadequately accommodate the diversity of students' learning styles. This qualitative research employs a case study approach to analyze how PAI teachers adapt and apply the principles of multiple intelligences through classroom observations, interviews, and document analysis. The findings indicate that this method has the potential to enhance student engagement, understanding of religious concepts, and appreciation of Islamic values through a variety of teaching strategies that stimulate different intelligences. Implementation challenges include the need for teacher training, resources, and curriculum adjustments. The study concludes that the multiple intelligences-based learning method is relevant and effective for PAI, as it is capable of accommodating student diversity and improving the quality of learning

Full Text:

PDF

References


Abubakar, S. F., Naro, H. W., & Rapi, H. M. (2022). Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Kecerdasan Jamak (Multiple Intelligences): Konsep Kecerdasan Jamak, dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.181-204

Ansharullah, A. (2020). Pendidikan Islam dalam Perspektif Kecerdasan Jamak (Multiple Intelligences). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/instruksional/article/view/6265

Aziz, J. A. (2018). Penerapan konsep multiple intelligences pada pembelajaran PAI. https://journal.ptiq.ac.id/index.php/iq/article/view/90

Erviana, Y. (2018). Centered Learning Approach sebagai Media Pengembangan Kecerdasan Jamak Anak Usia Dini. Jurnal Paramurobi. https://www.academia.edu/38228987/CENTERED_LEARNING_APPROACH_SEBAGAI_MEDIA_PENGEMBANGAN_KECERDASAN_JAMAK_ANAK_USIA_DINI_STUDI_KASUS_DI_TK_ISLAM_PLUS_MUTIARA_YOGYAKARTA_?source=swp_share

Fatkhatul Aliyah. (2014) Pendidikan Karakter Dengan Pendekatan Pembelajaran Multiple Intelligences Di Sd Al-Azhar 31 Yogyakarta. Skripsi thesis, UIN Sunan Kalijaga. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/11247/

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books. https://scispace.com/pdf/the-theory-of-multiple-intelligences-94sassg9ml.pdf

Gamal, M. (2018). Strategi Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak dalam PAI. Tautan. https://doi.org/10.24252/ip.v7i2.7917

Garnika, e., rohiyatun, b. ., & muslim, a. . (2022). Manajemen pembelajaran dalam meningkatkan kecerdasan jamak anak usia dini. Edukids : jurnal inovasi pendidikan anak Usia Dini, 2(2), 106-116. https://doi.org/10.51878/edukids.v2i2.1776

Kurniawan, A. (2015). Pembelajaran dengan kecerdasan jamak di sekolah. http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/ibtida/article/view/127

Maarif, M. A., & Sulistyanik, E. D. (2019). Pengembangan Potensi Peserta Didik dalam Pembelajaran PAI Berbasis Kecerdasan Jamak. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/tarbawi/article/download/5216/2810

M. Afhara. (2013). Pengaruh strategi pembelajaran berbasis kecerdasan jamak dan gaya belajar terhadap hasil belajar pendidikan Agama Islam Siswa SD Sabilina Kecamatan Percut Sei Tuan. Repository UIN Sumatera Utara (2013). http://repository.uinsu.ac.id/1799/

Nurwati, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Sentra dalam Mengembangkan Kecerdasan Jamak di TK Islam. https://doi.org/10.21093/sajie.v2i1.1860

Puspita, M. (2022). Hubungan Multiple Intelligences dengan Prestasi Belajar Siswa. http://repository.iainbengkulu.ac.id/9947/

Ruf'ah, (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Multiple Intelegent Munif Chatib Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Magister thesis, Universitas Islam Negeri "Sultan Maulana Hasanuddin" Banten. http://repository.uinbanten.ac.id/1761/

S. Sutarto, E. Suryana (2023). Teori Kecerdasan Ganda dalam Praktek Pembelajaran PAI. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v4i2.436

Sarnoto, A. Z., & Yusuf, M. (2018). Pengaruh Kecerdasan Jamak dan Sekolah Berasrama terhadap Karakter Siswa. https://www.researchgate.net/publication/349126274_PENGARUH_KECERDASAN_JAMAK_DAN_SEKOLAH_BERASRAMA_TERHADAP_KARAKTER_SISWA

Yaumi, M., & Sirate, S. F. S. (2022). Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence: Konsep, Arah, dan Kecenderungannya dalam Pendidikan Abad 21. Academia.edu. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2519-8.

Yaumi, M. (2015). DESAIN STRATEGI PEMBELAJARAN UNTUK MENGEMBANGKAN KECERDASAN VERBAL-LINGUISTIK PESERTA DIDIK. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 185 - 200. Retrieved from

https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/876


Refbacks

  • There are currently no refbacks.