Penerapan Teori Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Agama Islam di Sekolah-sekolah

Abdul Wahid

Abstract


This study explores the application of Islamic educational theory in enhancing the professional competence of Islamic religious education (IRE) teachers in schools. Recognizing the pivotal role of IRE teachers in shaping students' moral and spiritual development, this research emphasizes the integration of classical and contemporary Islamic educational principles—such as tarbiyah, ta’dib, and ta’lim—into teacher training and pedagogical practices. By analyzing the theoretical frameworks of prominent Islamic scholars and assessing their relevance to modern educational challenges, the study identifies key strategies for improving teachers’ pedagogical skills, content mastery, and character development. The findings suggest that a holistic implementation of Islamic educational theories contributes significantly to the overall effectiveness and professional growth of IRE teachers, ultimately leading to a more meaningful and value-based learning environment in schools.


Full Text:

PDF

References


Al-Attas, S. M. N. (1991). The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education. International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC).

Azra, A. (2012). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Logos Wacana Ilmu.

Majid, A. (2005). Pendidikan Islam: Pengembangan Kurikulum dan Kompetensi Guru. Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Remaja Rosdakarya.

Syed, M. N. (1979). Aims and Objectives of Islamic Education. Hodder and Stoughton.

Tafsir, A. (2013). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Remaja Rosdakarya.

Zuhairini, et al. (1993). Metodologi Pengajaran Agama. Bumi Aksara.

Abdiyantoro, R., Sari, N., Amrullah, A., & Fakhruddin, F. (2024). Pemahaman Guru pada Konsep Tarbiyah, Ta’lim, dan Ta’dib dalam Pembelajaran untuk Pembentukan Karakter. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(2), 11–20. https://doi.org/10.31004/ijim.v2i2.74

Damanik, R. (2019). HUBUNGAN KOMPETENSI GURU DENGAN KINERJA GURU. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.37755/jsap.v8i2.170

Filsafat Pendidikan Islam Cet. 2.pdf. (n.d.). Retrieved May 7, 2025, from https://repo.uinsyahada.ac.id/1404/2/Filsafat%20Pendidikan%20Islam%20Cet.%202.pdf

Frarera, A. N. (2023). KONSEP TARBIYAH, TA’LIM DAN TA’DIB DALAM DUNIA PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Al-Fatih, 6(1), 91–108.

Haris, M. (2015). PENDIDIKAN ISLAM DALAM PERSPEKTIF PROF. H.M ARIFIN. Ummul Qura, 6(2), Article 2.

Jamin, H. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 19–36.

Jaya, F. (2020). KONSEP DASAR DAN TUJUAN PENDIDIKAN DALAM ISLAM: TA’LIM, TARBIYAH DAN TA’DIB. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.30829/taz.v9i1.750

Muadzin, A. M. A. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.37286/ojs.v7i2.102

Nashir, A., & Salenda, S. (n.d.). KOMPETENSI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MELAKSANAKAN EVALUASI HASIL BELAJAR.

Pramita, A. W., Lubis, C. N., Aulia, N., & Sopha, G. Z. (2023). Hakikat Pendidikan Islam: Tarbiyah, Ta’lim Dan Ta’dib. Journal of Educational Research and Humaniora (JERH), 83–89. https://doi.org/10.51178/jerh.v1i2.1394

Rohmah, S. (n.d.). KOMPETENSI GURU AGAMA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.

Sejarah pendidikan islam. (2009, December 30). Raulina’s Blog. https://raulina.wordpress.com/2009/12/30/m/

Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.214

Susanti, K. (2024). MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DALAM PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN ISLAM. UNISAN JURNAL, 3(3), Article 3.

Yani, M. (2021). Hakikat Guru dalam Pendidikan Islam. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.54297/seduj.v1i2.158


Refbacks

  • There are currently no refbacks.