Konsep Pendidikan dalam Al-Qur'an dan Hadis: Implementasi dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah

Ahmad Jumaidi

Abstract


The purpose of this study is to explore the integration of the values of Al-Qur'an and Hadis into the learning of Islamic Religious Education (PAI) in schools. The study addresses the fundamental concepts of education as outlined in Al-Qur'an and Hadis, highlighting their implementation in contemporary education settings. Through a library research method, the study analyzes the educational values found in both sources and their practical application in PAI curriculum development. The findings show that the concepts of tarbiyah, ta'lim, and ta'dib found in Al-Qur'an emphasize holistic education, integrating spiritual, moral, intellectual, and social dimensions. Additionally, the Hadis emphasizes the importance of sincere teaching, the development of good character, and the acquisition of knowledge for the betterment of society. The study concludes that integrating these principles into PAI education can lead to a more transformative and impactful learning experience for students, encouraging the development of both their religious and social capabilities. It also proposes solutions to overcome challenges such as limited teaching time, varying student abilities, and the influence of external social environments on the education process.


Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2019). Pendidikan Akidah dalam Perspektif Al-Qur'an dan Hadis. Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 45-58.

Al-Attas, S. M. N. (2017). The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education. International Institute of Islamic Thought and Civilization.

al-Bukhari, M. (2019). Sahih al-Bukhari. Dar al-Turath al-Arabi.

al-Nahlawi, A. (2018). Konsep Pendidikan dalam Al-Qur'an dan Hadis. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 22(1), 91-102.

Aziz, A. (2019). Pengembangan Kurikulum PAI Berbasis Al-Qur'an dan Hadis. Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 112-130.

Harun, H. (2019). Pendidikan Teknologi dalam Perspektif Al-Qur'an. Al-Qalam: Jurnal Pendidikan dan Agama, 8(2), 112-123.

Hasanah, U. (2022). Dinamika Pendidikan Al-Qur'an dan Hadis di Sekolah Umum. Tarbiyah Islamiyah, 7(3), 215-231.

Hidayat, R. (2021). Konsep Ideal Pembelajaran Al-Qur'an Kontemporer. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 4(2), 167-185.

Mahfud, M. (2018). Metode Pendidikan dalam Al-Qur'an dan Hadis. Jurnal Filsafat Pendidikan Islam, 13(2), 56-67.

Mahmudah, L. (2021). Problematika Pembelajaran Al-Qur'an di Era Digital. Edukatif: Jurnal Pendidikan, 3(1), 127-139.

Mahmudah, L. (2021). Problematika Pembelajaran Al-Qur'an di Era Digital. Edukatif: Jurnal Pendidikan, 3(1), 127-139.

Muslim, I. (2017). Sahih Muslim. Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Nata, A. (2016). Pendidikan Islam: Arah dan Tujuan. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(1), 49-60.

Nizar, I. (2018). Implementasi Pendidikan Islam dalam Al-Qur'an. Pustaka Ilmu.

Nizar, I. (2018). Ta'lim dan Tarbiyah dalam Pendidikan Islam. Jurnal Studi Islam, 10(3), 30-45.

Nurdin, M. (2023). Evaluasi Holistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Edukasi Islami, 9(1), 103-118.

Nurhayati, E. (2020). Pendekatan Integratif dalam Pembelajaran PAI. Educare: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 88-103.

Quthb, S. (2017). Tafsir Ma'ariful Qur'an. Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Rahman, A. (2020). Sinergi Tripusat Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Agama Islam. Jurnal Studi Islam, 12(2), 78-92.

Ramayulis, A. (2015). Pendidikan Islam dalam Al-Qur'an. Penerbit Rajawali.

Ramayulis, A. (2015). Pendidikan Karakter dalam Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(4), 120-135.

Saputra, H. (2021). Pengembangan Kultur Religius di Sekolah Umum. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2), 156-172.

Shihab, M. Q. (2016). Konsep Pendidikan dalam Al-Qur'an. Pustaka Al-Kautsar.

Shihab, M. Q. (2016). Memahami Al-Qur'an: Sebuah Panduan untuk Pendidikan Islam. Pustaka Al-Kautsar.

Syahidin, R. (2019). Tarbiyah dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 50-63.

Tafsir, A. (2018). Fitrah Manusia dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 72-81.

Ulwan, A. (2015). Pendidikan Anak dalam Islam. Dar al-Ilm li al-Malayin.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.